تشکیل جلسات قرآن در مکان غصبی چه صورتی دارد؟
آیت الله فاضل : غصب و تصرفات غاصبانه مطلقاً حرام است .
آیت الله تبریزی : غصب حرام است، چه در مکان غصبی قرآن بخوانند یا کار دیگری انجام دهند.
آیت الله مکارم : حرام است .
مقام معظم رهبری: اگر بعد از تغییر شكل, آیات قرآن بر آن صدق نكند, اشكال ندارد.
آیت الله بحجت: خیر، لازم نیست.
آیا حرمت دست زدن به كتابت قرآن مجید براى شخص بى وضو، مختص به مصحف شـریف است ، یا شامل كتابها و لوحه ها ( تابلوها ) و دیوارها نیز مى گردد؟
مقام معظم رهبری: حرمت اختصاص به مصحف شریف ندارد ، بلكه عمومیت دارد و تمامى كلمات و آیات قرآنى را هر چند در كتاب ، جریده ، مجله، تابلو، یا نقش دیوار باشد ، شامل مى شود.
آیا خواندن از روى كتاب قرآن كریم در نمازهاى واجب اشكال دارد؟
آیت الله بحجت: قرائت از روى نوشته در حال اختیار بنابر اظهر جایز است؛ اگرچه در فریضه، اولى ترك آن است.
آیا خواندن ترجمه قرائت نماز به زبانهاى دیگر ـ غیر از عربى ـ صحیح است؟
آیت الله بحجت: خیر صحیح نیست.
آیا زن در ایام استحاضه مـى تـواند قرآن تلاوت نماید و میزان آن چقدر است؟
آیت الله فاضل : بلى مى تواند و محدودیتى ندارد و لكن اگر مى خواهد سوره هایى كه سجده واجب دارد بخواند باید غسلهاى واجب بر استحاضه را انجام دهد.
آیا می شود در نماز به هنگام قرائت ، برخی از حروف را بدون دلیل « مد» دارد ؟
آیت الله سیستانی: مدّ مختصر اشکال ندارد .
آیا مىتوان قرآن را از مسجدالحرام جهت قرائت بیرون برد و مجدداً به مسجد بازگردانید؟
مقام معظم رهبری: برداشتن آنها بدون اینكه از متصدى ذىربط اجازه بگیرند جایز نیست.
احتراماً معروض مىدارد جهت اشاعه فرهنگ ناب قرآن كریم و اسلام عزیز قرار است نسخهاى از قرآن كریم به ترجمه ارمنى تهیه و در اختیار غیر مسلمانان قرار گیرد لذا خواهشمندم حكم شرعى این عمل را بیان فرمایید.
مقام معظم رهبری: قرار دادن ترجمه قرآن كریم در اختیار كسانى كه مىخواهند از محتواى آن مطلع شوند، فى نفسه منع شرعى ندارد.
اخفاء در تجوید قرآن چه حكمى دارد ؟
آیت الله سیستانی: اگر سبب تغییر كلمه نشود مانعى ندارد .
اقتداى فردى كه قارى قرآن است و قرآن را با لحن زیبا و با رعایت اصول و قواعد تجویدى قرائت مىكند به كسى كه به صورت معمولى قرائت مىنماید چه حكمى دارد؟
آیت الله بحجت: جایز است.
اگر «نون «ولم یكن له» و «اشهد ان لا اله الا الله» بطور ادغام تلفظ نشود، صحیح مى باشد یا نه؟
آیت الله فاضل : بهتر این است كه در موارد ذكر شده ادغام كنند، ولى بدون ادغام هم صحیح است و در هرحال باید نون یا بنحو ادغام یا بدون آن ادا شود..
اگر انسان اوّل «بسم اللّه الرّحمن الرّحیم» را بگوید و بعد از آن قصد كند كه چه سورهاى بخواند صحیح است؟ اگر چند سال در تعیین سوره قصد نكرده باشد، وظیفه چیست؟
آیت الله بحجت: باید قصد سورهى خاصّ كند یا قصد كند كه بعد از «بسم اللّه»، هر سورهاى را كه مىخواند، این «بسم اللّه» او باشد كه قصد اجمالى است و هم چنین عزم مستقر بر جریان طبق عادت مستقره به منزلهى قصد خاص است.
منابع:
پایگاه اینترنتی حضرت آیت الله العظمی بهجت (دام ظله)
پایگاه اینترنتی حضرت آیت الله العظمی سیستانی (حفظه الله تعالی)
پایگاه اینترنتی آیت الله العظمی وحید خراسانی (مد ظله)
پایگاه اینترنتی حضرت آیت الله العظمی سیستانی (حفظه الله تعالی)
استفتائات مقام معظم رهبری
پایگاه اینترنتی حضرت آیت الله العظمی فاضل لنكرانی (ره)